Zastanawiasz się, czy istnieją jakieś szkolenia specjalistyczne, które mógłbyś przejść, a które sprawiłyby, iż komunikacja, sztuka perswazji i wywieranie wpływu, stałyby się istną pestką w codziennej egzystencji. Oczywiście odpowiedź będzie pozytywna, ponieważ nie tylko można znaleźć szkolenia z komunikacji, czy też kurs: negocjacje w biznesie, ale przed nami stoi również niebanalna możliwość poznania na czym polega  umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach czy też przekonania się na własnej skórze czym jest skuteczna komunikacja.

Zanim zapiszemy się jednak na szkolenia personalne, spróbujmy trochę ułatwić życie przyszłemu trenerowi i poznajmy najprostsze zasady, które sprawią, że nasze negocjacje i komunikacja wkroczą na właściwy tor, bądź w ogóle zaczną być zauważalne. Przede wszystkim jest nam potrzebny dobry marketing własny, który może sprawić cuda jeśli chodzi o nasz posłuch oraz uwagę innych osób. Aby do niego dotrzeć, jest nam potrzebna umiejętność reagowania, w której zawiera się kilka mniejszych, aczkolwiek bardzo istotnych czynników.

Pierwszym z nich to powtarzana do znudzenia i przez wszystkich, konieczność usprawniania zdolności słuchania. Dlaczego wciąż się o niej mówi, skoro wydaje się, że wszyscy jesteśmy świadomi jej istotności? Ano właśnie z powodu słowa: „wydaje się”. To, że coś jest oczywiste bądź logiczne wcale nie sprawia, że praktykujemy to w życiu. Permanentnie przerywamy rozmówcy, ba, nawet sami lepiej wiemy, co ten drugi chciał powiedzieć, kończąc za niego wypowiedzi! Niebywałe, prawda? Ale muszę wszystkich uspokoić i wyjawić sekret umieszczony w niemalże każdej rubryce pod tytułem: program szkolenia z komunikacji, otóż reagujemy w opisany przed chwilką sposób z jednego powodu. Nasze myśli przebiegają trzy razy szybciej od ilości wymawianych słów, i stąd ta nasza swoista niecierpliwość, czy chęć „pomocy” rozmówcy. Jeśli koniecznie musimy zawsze wtrącić swoje trzy grosze to postarajmy się, żeby były to parafrazy tego co powiedział nasz partner w rozmowie, ponieważ często okazuje się, że słyszymy zupełnie co innego niż ktoś inny chciał nam przekazać. Ostatnia rada związana ze słuchaniem, dotyczy wrażenia, jakie zrobimy na innych, gdy ci spostrzegą, że rzeczywiście potrafimy słuchać. Będziemy wówczas sprawiać wrażenie osoby opanowanej, pewnej siebie i spokojnej a przecież takie cechy to podstawy każdej gry w negocjacjach czy też fundamenty jeśli chodzi o techniki komunikacji biznesowej.

Drugi z czynników dotyczy mowy ciała czyli umiejętność autoprezentacji i odczytywania tego, co rzeczywiście „mówią” inni. Ta przestrzeń to swoiste pole walki, na którym liczy się każdy gest, mina, czy spojrzenie oczu. Taką generalną radą dla wszystkich jest zasada, iż jeśli nie wiemy czy wierzyć słowom czy mowie ciała, wybierzmy zawsze to drugie. Zazwyczaj jest bowiem tak, że nie każdy odbył szkolenia z negocjacji i wystąpień publicznych a co za tym idzie nie jest wstanie w pełni skorelować tego co mówi, z tym co przekazuje poprzez swoje ciało i postawę. To wszystko ma również zastosowanie, jeśli mówimy o nas samych. W sytuacji, gdy można czytać w  nas jak w otwartej księdze, zastanówmy się czy nie przydałby się nam trening umiejętności osobistych, który jest zresztą genialną przygodą dla każdego człowieka, bądź sesja  coachingowa, która pomoże zapanować nad wybranym przez nas obszarem.

Ostatnią kwestią, bez której nie można się obejść jeśli w grę wchodzą komunikacja i negocjacje jest zdolność skupiania na sobie uwagi innych. Tutaj również popełniamy często dość podstawowe błędy, których łatwo możemy nauczyć się unikać. Przede wszystkim siadajmy naprzeciwko rozmówcy, tak by jego wzrok był skupiony na nas a nie na tysiącu dystraktorów, które otaczają nas wszędzie. Co więcej, dostosujmy strój do sytuacji, ponieważ biznesmen w klapkach, nie może być brany poważnie pod uwagę. Taka sugestia przyda się również kobietom, które pragnąc wyglądać szykownie, obsypują swe powieki brokatem, a na szyi zawieszają najlepsze kolie. Rzeczywiście, niezaprzeczalnym jest, że skupią na sobie uwagę innych, ale to nie o taką atencję nam tutaj chodzi. Kropką nad i wydaję się natomiast nie przeszkadzanie samemu sobie. Unikajmy zatem przerw w wypowiedzi, podczas których mogą zajść okoliczności, zupełnie odwracające od nas uwagę, czy też nie zbaczajmy z tematu wypowiedzi, gdyż powrót do meritum może się okazać nawet niemożliwy.

Posiadanie umiejętności kluczowych z zakresu komunikacji i asertywności wydaję się dziś czymś niezbędnym. Oczywiście  takiej wiedzy czy zdolności nie posiądziemy w jeden dzień, ale warto interesować się tematem chociażby znajdując artykuł o komunikacji czy ćwicząc postawę i dykcję przed lustrem. Cierpliwość i systematyczność z pewnością przyniosą rezultaty, a jeśli nadal będziemy czuć niedosyt to warto znaleźć ogłoszenie o treści: kursy i szkolenia umiejętności osobiste, czy szkolenia z komunikacji i negocjacji.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Efektywne zarządzanie sobą w czasie

„Kto nie ma czasu, jest biedniejszy niż żebrak” Przysłowie nepalskie. Efektywne zarządzanie czasem to jedna z kluczowych umiejętności ludzi chcących...

Zamknij