Na wartość finansową danego przedsiębiorstwa składają się jego aktywa i pasywa. By firma mogła stale zwiększać zyski koniecznym jest, aby zaistniała na rynku jako marka, a więc by pozyskała lojalnych klientów, którzy dostrzegą jakość produktów sygnowanych dobrze kojarzącymi się znakami i nośną nazwą. Dlaczego to takie ważne?
Czym jest wartość marki?
Wartość marki, zgodnie z jedną z głośnych definicji, jest wyznacznikiem stopnia zadowolenia klientów z produktów przez nią wytwarzanych, który bezpośrednio przekłada się na korzyści finansowe uzyskiwane przez firmę. Świadomość marki w umysłach konsumentów oraz jej pozytywny wizerunek wpływają na zmniejszenie skuteczności konkurencji, a z czasem na bezpośrednie kojarzenie znaku towarowego cenionej firmy, jako wyznacznika jakości.
Nie bez znaczenia dla wartości marki pozostaje sposób traktowanie klientów przez daną firmę, który winien przebiegać jak najlepiej na każdym z kanałów dystrybucji. Dobra marka to taka, która budzi pozytywne skojarzenia za sprawą odpowiednio poprowadzonych kampanii reklamowych itp., a także wykorzystuje własne patenty.
Spadek wartości marki
Wartość marki może podlegać stałemu wzrostowi, gdy znajduje się w rękach osób odpowiednio nią zarządzających. Te same czynniki, które wpływają na pomnażanie popularności marki mogą jednak także przyczynić się do spadku jej wartości. Wśród nich wymienić należy przede wszystkim:
- monitorowanie konkurencji,
- dobór grupy docelowej,
- reagowanie na potrzeby konsumentów,
- język korzyści,
- odpowiednia reklama.
Monitorowanie konkurencji w budowaniu wartości marki to krok, którego pominięcie może mieć może mieć katastrofalne skutki. Bez analizy działań prowadzonych przez inne firmy ciężko bowiem określić czym może wyróżnić się nasze przedsiębiorstwo oraz co ma rzeczywistą wartość dla konsumentów.
Określenie grupy docelowej to krok, który pozwala na zaplanowanie wszelkich działań marketingowych, związanych z promocją i dystrybucją. Jeśli sprzedaję produkty przeznaczone dla osób starszych to nie będę mówić do nich językiem młodzieżowym. W przeciwnym razie z góry skazuję swój biznes na porażkę. Bez określenia tego kto ma być odbiorcą moich produktów muszę starać się dotrzeć do wszystkich, co w praktyce często oznacza, że nie trafię do nikogo.
Reagowanie na potrzeby konsumentów w odpowiednim momencie pozwala na zbicie prawdziwej fortuny na znanym wcześniej produkcie. W praktyce bowiem dostosowanie się do oczekiwań wymaga często jedynie zmiany nazwy lub kształtu sprzedawanego wytworu.
Język korzyści i odpowiednia reklama wiążą się z budowaniem świadomości marki wśród konsumentów. Click To Tweet By ci wybrali właśnie nasz produkt koniecznym jest, aby wiedzieli co go wyróżnia i w jaki sposób to właśnie ta rzecz wpisuje się w ich styl życia i system wyznawanych wartości. Kwintesencją dopracowania tych elementów strategii musi być chwytliwe hasło reklamowe. Niepowodzenie na którymkolwiek z wymienionych etapów może zamiast oczekiwanego wzrostu przynieść skutek w postaci spadku wartości marki.
Jak zarządzanie marką wpływa na jej wartość?
Elementy wpływające na zwiększenie wartości marki
Pośredni wpływ na zyski ze sprzedaży ma zainteresowanie klientów oferowanymi przez konkretną firmę produktami. Od zainteresowania do zakupu droga może być bardzo daleka, jeśli marka nie zdobyła wcześniej zaufania konsumentów. Jeśli jednak dojdzie już do sprzedaży to zarówno ilość, jak i wartość sprzedanych produktów i usług będą stanowiły istotny czynnik wpływający na wartość marki. Klienci bowiem bardziej ufają tym, których wybrały miliony niż firmom, które jeszcze nie dały się poznać.
Każdy biznes, by dobrze funkcjonował, potrzebuje liderów, którzy będą sprawowali pieczę nad procesami marketingowymi. Podobnie jest z budowaniem wartości marki, która tylko przy odpowiednim zarządzaniu zostanie zapamiętana przez konsumentów.
Wasze ostatnie komentarze